REGLER
Othello er et strategispil for 2 spillere: sort og hvid. Det spiller på et bræt med 8×8 felter ligesom skak, men alle felter er normalt grønne. Spillerne deles om 64 brikker der er hvid på den ene side og sorte på den anden.
Vinderen er den spiller med flest brikker i sin farve på brættet ved spillets afslutning. Spillet slutter når ingen af spillerne har flere træk og ofte vil brættet da være fyldt med alle 64 brikker.
Spillets start position, består af 2 hvide og 2 sorte brikker placeret midt på brættet, som det er vist på nedenstående billede (fig 1).
Fig 1: start positon
Sort starter og spillerne skiftes til at gøre et træk
I Othello fjernes brikkerne på brættet ikke og de flyttes heller ikke mellem felterne. Når en spiller gør et træk, skal han placere en brik på brættet i sin farve, ved siden af en af modstanders brikker. Han skal placere sin brik så han flankere en eller flere af modstanders brikker, mellem den nye brik han sætter og andre brikker i hans farve på brættet.
Fig. 2 : Sort spiller f5 …
Fig. 3 : og vender e5 !
Ved at spille f5 flankere sort den hvide brik på e5, mellem den brik han sætter og den han allerede har på d5. han vender derfor den hvide brik på e5 så den bliver sort.
Fig. 4 : Hvid kan nu spille f4, f6 eller d6
Fig. 5 : Hvis hvid spiller d6
I fig. 4 har hvid nu 3 forskellige træk at vælge mellem f4, f6 eller d6. Bemærk at man kan flankere modstander både horisontalt, vertikalt og diagonalt. Det er tilmed muligt at flankere mere end 1 brik hver retning.
Fig. 6 : sort spiller c6 …
Fig. 7 : og vender brikker i 4 retninger.
Sort spiller c6 i fig. 6 og vender brikkerne på b6, b5, d7, c5 og c4. Bemærk at han ikke vender d6 og e6, da der er et tom felt på f6.
Der er ingen “kæde-reaktion”. De brikker man har vendt, kan ikke anvendes til at vende endnu flere brikker I nedenstående fig. 8 spiller sort a5.
Fig. 8 : Black plays a5
Fig. 9 : c4 vedbliver med at være hvid
Brikkerne på b5 og c5 bliver vendt fordi de er flankeret. Nu bliver c4 så også flankeret (fig. 9) men den bliver ikke vendt, da den ikke blev flankeret med den nye brik der blev sat.
Hvis ikke man kan gøre et træk, så man vender mindst 1 af modstanders brikker, bliver man nød til at lade turen passere og modstander trækker igen. Har man derimod et gyldigt træk, skal man benytte det. og selvom at det ikke er til ens fordel.
Spillet slutter når ingen af spillerne, har et gyldigt træk. Dette vil ofte være når hele brættet er fyldt, men det kan også være hvis alle brikker på brættet har samme farve.
Fig. 10 : Spillet er slut!
Ingen af spillerne kan trække i det tomme felt b1 i fig. 10, da ingen kan vende nogen af modstanders brikker. Spillet der dermed slut og antallet af sorte og hvide brikker tælles. Tomme felter tilfalder spilleren med flest brikker og sort vinder dermed 35 mod 29.
C) Emmanuel Lazard & Federation Francaise d’Othello, med tilladelse for Dansk Othello Forbund